سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله رشاد

حوزه/ استاد رشاد در درس خارج خود گفت: چطور است وقتی فردی از مردم عادی به یکی از مسئولان از جهت شخصی و حقوقی انتقاد و یا توهین می کند، علیه آن شخص شکایت تنظیم می شود و به جرم تشویش اذهان عمومی او را محاکمه می کنند!؟ ولی در تبلیغات و مناظرات انتخاباتی با آن همه هجمه، اقدامی صورت نمی گیرد!؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، استاد علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در درس خارج خود با اشاره به انتخابات، اظهار داشت: در هر انتخاباتی که تا به امروز برگزار شده است، یک دغدغه و نگرانی برای جامعه ایجاد می شود که از جهت سیاسی نیست، بلکه از جهت اخلاقی است. بعضی از افراد آبروی کشور و فرهنگ جامعه را خدشه دار می کنند و به حریم شخصی و حقوقی افراد مقابل، با تهمت ها و بی اخلاقی ها لطمه وارد می کنند و با توسل به رفتارهای غیر شرعی و غیر قانونی در صدد تخریب کاندیدای دیگر هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: اولین گزینه در انتخابات حفظ حیثیت نظام، انقلاب و عزت کشور ایران است، ولی بعضی از افراد بدون ملاحظه کاری دست به اقداماتی می زنند تا حریف مقابل را از میدان خارج کنند، غافل از اینکه این رفتار در وهله اول به کشور ضربه خواهد زد. این سوء رفتارها در سال های قبل باعث رواج آثار مخرب اخلاقی و فرهنگی در جامعه شد.

وی با توصیه به کاندیداها در خصوص رعایت اخلاق و منش انسانی و اسلامی، گفت: کاندیداها در سخنرانی ها و مناظرات انتخاباتی که صورت می دهند باید اخلاق انسانی و شرعی خودشان را حفظ کنند و طوری نباشد وضعیت اسفباری در اخلاق جامعه ایجاد کند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با یادآوری مناظرات انتخاباتی سال های قبل، بیان داشت: بعضی از کاندیداها با رعایت اخلاق و شرع عمل کردند، اما متاسفانه به خاطر داریم طی دو - سه دوره ی اخیر بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری در مقیاس ملی و محلی رفتارهایی انجام دادند که در شأن کاندیدای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران نبود.

وی در خصوص وعده های خارج از چارچوب بعضی از کاندیداها، افزود: بعضی از کاندیداها وعده های دروغ را می دهند و اصلا خیلی از این وعده ها خارج از توان کاندیداها است و از لحاظ قانون جرم مسلم قلمداد می شود که خود همین وعده های دروغ، جدا از ایجاد ناامیدی و بدبینی پایدار، باعث از بین رفتن قبح دروغ در جامعه می شود.

استاد رشاد با بیان شیوه های بعضی از کاندیداها برای جلب نظر و رای مردم، اظهار کرد: بعضی از کاندیداها با توسل به شیوه های مختلف می خواهند فقط و فقط نظر و رای مردم را جلب کنند یا ممانعت از رای آوری دیگری کنند و اصلا کاری به فرهنگ و اخلاق ندارند. از این موارد حتی در نقاط دور افتاده نیز دیده می شود که با دادن هدایایی در صدد کسب رای افراد جامعه هستند که همه این موارد غیر قانونی است و اگر کسی حتی آن مقام و پست را نیز کسب کند حرام است در آن جایگاه و کرسی تکیه بزند.

رئیس شورای حوزه  علمیه استان تهران تصریح کرد: رفتار کاندیدها نباید باعث تشویش اذهان عمومی جامعه شود. تشویش اذهان عمومی در جامعه از لحاظ قانونی جرم تلقی شده و پیگیری قضایی دارد. باید با هر مسئول و کاندیدای انتخابات که اقدام به تشویش اذهان عمومی می کند، برخورد جدی شود. اگر برخورد جدی با این افراد نشود، همین افراد می شوند مقامات سطوح بالای کشور و در واقع شبیه چیزی مثل اجماع مرکب بر فساد و ناتوانی و هزار عیبی که ممکن است بوجود بیاورد.

وی ادامه داد: چطور است وقتی فردی از مردم عادی به یکی از مسئولان از جهت شخصی و حقوقی انتقاد و یا توهین می کند، علیه آن شخص شکایت تنظیم می شود و به جرم تشویش اذهان عمومی او را محاکمه می کنند!؟ ولی در تبلیغات و مناظرات انتخاباتی با آن همه هجمه اقدامی صورت نمی گیرد!؟

استاد رشاد با ارائه پیشنهادی به مسئولان انتخابات، اظهار کرد: مسئولان انتخابات باید در خصوص تبلیغات و مناظرات انتخاباتی، عده ای از افراد موجه را به صورت داور و ناظر تعیین کنند تا اگر کاندیدایی بخواهد از چارچوب های اخلاق و قانونی پا را فراتر بگذارد به او تذکر بدهند و حتی مانع ادامه حضور او بشوند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به روایت «الناس علی دین ملوکهم»، افزود: مهم ترین مسئله این است که نباید چهره نظام جمهوری اسلامی در دنیا خدشه دار شود. باید گفت اینجا ایران اسلامی است نه مناظرات انتخاباتی آمریکا که اصلا اخلاق معنا و مفهوم ندارد و فقط برای کرسی ریاست به همدیگر حمله می کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری شاخص ها و معیار کاندیدای اصلح را بیان کرده اند و یکی از شئون روحانیون و طلاب بیان همین ویژگی ها است و بدون ورود به بحث های جناحی و حزبی به روشنگری در جهت منافع ملی بپردازند. طلاب باید همواره سه دستور مقام معظم رهبری را که اول فهمیدن خوب دین و انتقال آن به مردم، دوم روشنگری و راهبری سیاسی جامعه و سوم ارائه نقش موثر در خدمات اجتماعی و دستگیری از محرومان را مدنظر داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha